Missa inte sista ansökningsdatum idag!

För ett år sedan såg det ut så här för mig.
 
Idag är det sista dagen att söka in till högskola och universitet för höstens utbildningar. Jag kan knappt fatta att det redan har gått ett år sedan jag själv satt där hemma hos mamma och pappa och funderade på vad jag skulle göra med mitt liv och vilka utbildningar jag skulle söka till. Drömmen just då var ekonomi eller PR - men så blev det inte, och det är jag glad för idag.
 
Jag pluggar på Butikschefsprogrammet med inriktning mot mode och textil, eller Textile Management som jag och mina klasskompisar hellre kallar det då just BC låter alldeles för snävt och nischat mot vad det egentligen är. Jag tror inte att någon i klassen faktiskt satsar på att bli butikschef utan det är snarae inköp eller butiksdesign som lockar. För min del är det inköp, dock tänker jag börja i butik och sedan jobba mig uppåt för att få se hur alla led fungerar.
 
Min utbildning är i alla fall så himla bra. Jag trivs verkligen med både den och skolan samt med Borås som stad. Vi har under detta första år läst affärsmannaskap, företagsekonomi, materiallära, trikåteknik, ledarskap och affärsredovisning och just nu läser vi de två sista kurserna för i år, väveriteknik och säljteknik & butikskommunikation. Alla kurser är verkligen användbara när en kommer ut i arbetslivet, vare sig det är butik eller kontor som lockar.
 
Om en vill jobba med inköp så väljer de flesta att läsa en ekonomiutbildning vilket det absolut inte är något fel på, tvärtom, men den typen av utbildning kräver rätt hög matte från gymnasiet vilket inte jag har med mig. Därför passar denna utbildning alldeles perfekt i och med att jag kan jobba med inköp också, något som de flesta inte tror först med tanke på namnet (jag hoppas verkligen att de byter namn på utbildningen snart...). Men så är det. Så om det är inköpskontor som lockar, var inte så fast besluten om att läsa ekonomi! Se till att ha lite roligt också!
 
Nu ska jag iväg på en superspännande föreläsning som anordnas av Textile Fashion Center (byggnaden där THS, Proteko, Nordisk designskola, Textilmuseet osv ligger), en föreläsning med världens första cyborg Neil Harbisson. Han föddes färgblind men med en inopererad antenn i huvudet så kan han numera känna färger. Ja, det är sant! Ska bli så sjuukt intressant. Laters!
0 kommentarer