H&M Conscious - Sustainable Style

 
Som ni säkert vet så jobbar H&M mycket med att minska sin klimatpåverkan. Detta gör de bl.a. genom att ha insamling av textilier i alla sina butiker samt skapar kollektioner av hållbara material från exempelvis återvunna textilier från butikerna. Jag anser att detta är ett oerhört bra initiativ och lämnar mer än gärna in mina gamla trasiga plagg till dem (hela och användbara plagg lämnar jag till en second hand-butik av något slag). Något som H&M fortfarande bör jobba på dock, är deras fabriker och arbetsvillkoren för de anställda, det är emellertid något helt annat och hör egentligen inte hit just nu då min tanke är att belysa just hållbara material.
 
I sin webshop har H&M en hel kategori med hållbara plagg - klicka HÄR - som jag brukar kika in på. Jag kan vanligen tycka att kläderna här är ganska tråkiga i form och passform, men inte idag inte. Bland de 115 olika produkterna inom denna kategori har jag plockat ut flera plagg som jag anser är riktiga fynd. Om ni följt med mig ett tag så vet ni säkert att jag är ett stort fan av basgarderoben och svart, vitt och grått - om inte, så ser ni det här. En kan aldrig vara fel med en vit t-shirt! Är t-shirten dessutom tillverkad av ett miljösnällt material så kan en bära den med gott samvete och även stolthet.
 
När det gäller miljövänliga material så finns det ett material som jag anser är lite extra bra, och det är lyocell (även känt som Tencel® i vissa sammanhang). Detta är ett material som liknar bomull och dess egenskaper men som har oerhört mycket mindre miljöpåverkan i sin framställning. Det är visserligen en syntetisk fiber, men den är tillverkad av cellulosa från bambu och i en ekologisk lösning. Ett litet tips att ha med sig när en ska shoppa nytt till garderoben bara. Övriga material som är snällare mot miljön är ekologisk samt återvunnen bomull samt återvunnen polyester. Men snälla, köp inte en till topp i vanlig bomull - det är ungefär det sämsta alternativet ni har. Det är farligt för både miljö och människa.
 
Tro mig när jag säger att det finns mycket spännande att lära sig om material och deras olika egenskaper - men det får det bli mer av någon annan gång, nu har jag tagit upp alldeles för mycket av er tid. Hoppas ni får en helt underbar torsdag!
0 kommentarer