Internationella kvinnodagen

Idag är dagen då vi uppmärksammar den kamp som förts av och för kvinnor genom tiderna. Många retailers, bl.a. Lindex, Din Sko och Ivyrevel, ger idag rabatt på hela eller delar av sortimentet - även om jag förstår tanken bakom det (det är ett smart försäljningsknep) så kan jag nog tycka att det inte känns helt rätt att ytterligare en gång locka till konsumtion. Jag måste dock uppmärksamma Lindex som ger 10% rabatt till sina kunder samt skänker 10% av hela dagens försäljning till HERhealth. Ytterligare en retailer som bör uppmärksammas är, tro det eller ej, Nelly.com som för varje sålt GirlGang-halsband (59 kr) skänker 179 kr till UNHCR och det arbete de gör för kvinnor och flickor på flykt.
 
Om man som jag inte vill konsumera ännu mer så kan man istället själv skänka pengar till dessa, eller andra, organisationer. Istället för att köpa halsbandet eller en ny tröja eller ett par nya jeans eller en ny bh bara för köpandets skull, skänk summan till de som behöver. Det ska jag göra.
 
(Om man behöver köpa något av det jag nämner så är det såklart inget fel i att passa på nu när det är rabatt. Det är heller inte fel att köpa något för att man vill - jag menar bara att man inte måste köpa något från Lindex eller Nelly för att göra en god gärning)
0 kommentarer